Mange er alene – men føler de ensomhed?

Med kampagnen #AleneIkkeEnsom sætter vi fokus på forskellen mellem alenehed og ensomhed. På de unge, der er i risiko for at føle sig ensomme. Og på hvorfor, det er så svært at være så meget alene – for det er det!

Du skal vide, at du ikke er alene med dine følelser – uanset hvad de er. For dig, der har ensomheden som en fast følgesvend, er nedlukningen måske et pusterum for sociale forventninger, og det er okay. Måske mærker du ikke den store forskel, fordi dine sociale behov faktisk er fint dækket – det er også okay.

Måske giver denne situation anledning til at opdage, at du faktisk ikke har særlig mange relationer, eller at det er svært at række ud til dem, du har. Det er også okay, men det er en følelse, du skal reagere på. For den kan komme til at bide sig fast som langvarig ensomhed.

Følg med på #AleneIkkeEnsom for at få gode råd og citater fra unge samt fakta om ensomhed.


Du kan gøre noget selv!

Det er helt naturligt, hvis du synes, at coronanedlukningen er svær at være i. Selve vilkårene omkring nedlukningen kan du ikke ændre på, men der er faktisk rigtig mange ting, du kan gøre. Konkrete handlinger, som kan hjælpe dig der, hvor du er. Uanset om du oplever en mindre frustration og afsavn eller om du føler dig dybt ensom.

  • Ræk ud til andre – med en sms, et ring eller en snap. Skriv fx at du keder dig, at du tænker på dem, at du lige sidder og savner et kram – kan de genkende det?
  • Husk også dem, du måske ikke har talt med for nyligt. Lige nu er mange i samme båd, så det er det perfekte tidspunkt at tage initiativ til at styrke og vedligeholde sociale relationer eller støtte andre i det. 
  • Forsøg mest muligt at ”mødes”, mens der er kamera på. På den måde, er det også nemmere at afkode følelser, og tage de gode, betydningsfulde snakke om det, der fylder. 
  • Lav noget sammen – vær for sig
    • Nyd eftermiddagskaffen sammen 
    • Hold filmaften
    • Lav en quiz
    • Lær en ny hobby sammen
    • Mal portrætter af hinanden
    • Spis middag
    • Spil et brætspil eller onlinespil
    • Lav en bageklub
  • Vær tålmodig med dig selv, hvis du reagerer anderledes, end du forventer. Man kan blive overrasket over, at man synes, det er svært. 
  • Brug de sociale medier aktivt. Frem for bare at scrollet, så tag del og kommenter (positivt) på andres opslag – også selv om det er nogen, du ikke kender så godt. Hvis man mest ‘kigger på’ på SoMe, kan det forstærke følelsen af at være isoleret.
  • Hjælp andre. Det at gøre noget for andre får dig til at føle dig bedre tilfreds med dig selv og styrker dit selvværd.
  • Søg viden om ensomhed. Ved at læse om andres oplevelser kan det både give følelsen af at du ikke er alene, men måske også give en fornemmelse af, at det, du føler, ikke er helt så slemt.

Det gør Ventilens unge



Tak til Tuborgfondet for at gøre kampagnen mulig