Ventilen får visuelt make-over

2017 1. Dec 07:34

Med et helt nyt logo, nye farver, skrifttyper og grafiske elementer indhenter vores ydre den udvikling, som Ventilen har været igennem de sidste 20 år.

For 24 år siden åbnede det første mødested. Det var i København, og navnet var Lyspunktet. Det gik dog ikke længe, før navnet blev ændret til Ventilen, efter Lotte Heise lidt uheldigt i et TV-interview kom til at kalde det Lysets Engel. I 1999 blev Ventilen så gjort til en landsforening.

Det var brugerne selv, der fandt på den første form af logoet; altså de to ringe, der i godt 20 år kom til at udgøre Ventilen Danmarks logo i varierende former. Siden er Netwerk, KOMsammen og Ventilen Fortæller kommet til, og det bliver helt sikkert ikke sidste skud på Ventilens stamme.

Ventilen har udviklet sig enormt meget siden 1994, men grundformålet er stadig det samme; at gøre ungdommen mindre ensom. Det er bl.a. det, vi håber at udtrykke med vores nye udseende.

I Danmark er der ca. 100.000 unge i alderen 16-29 år. 6,4 procent af dem – eller 64.000 unge – føler sig ensomme ofte eller hver dag. Ventilen arbejder for, at alle dem, der føler sig udenfor i klassen, på studiet, på arbejdspladsen eller i samfundet generelt, kan blive en del af et fællesskab. Grafikerne Stefan Mylleager og Thomas Frederiksen fra Rama Studio har skabt en cirkel eller rundkreds, der skal symbolisere dette fællesskab. En kreds, hvor alle dele er lige vigtige, og hvor der samtidig er luft, så kredsen er åben for nye, der gerne vil ind og blive en del af fællesskabet.

Vi har valgt at beholde orange som en af vores primære farver for at vise, at Ventilen stadig er det, som vi for mere end 20 år siden blev sat i verden for – nemlig et trygt sted, hvor unge kan komme og være sig selv og få plads til at udvikle sig. Men vi har fået nogle nye farver, der skal gå sammen med den orange. Ventilen er nemlig ikke kun mødesteder længere; vi har mange forskellige aktiviteter og initiativer, og der kommer løbende nye til. Med det prøver vi at vise, at Ventilen holder fast i grundværdierne, men samtidig er åben for udvikling.

Noget af det, vi er stolte over i Ventilen, er alle vores frivillige ildsjæle, og dem, der har haft lyst, har selvfølgelig været en del af processen. Det skete til en workshop, hvor alle frivillige var inviteret. Her præsenterede Thomas og Stefan to meget forskellige bud på et nyt logo, og hvad der ellers hører med til en helt ny visuel identitet. I små grupper og i plenum fik vi snakket os frem til, hvad der var mest “ventilsk”, og det tog de to grafikere så med sig hjem. Da bestyrelsen senere skulle godkende det endelige resultat, var det med en entydigt “ja”.

Se, hvad de to dygtige grafikere ellers har lavet på www.ramastudio.dk