Hold fast i juleafslutning trods nedlukning

Det kan være svært at vide, hvordan vi holder juleafslutning på en ordentlig måde, når nu vi ikke kan spise pebernødder og klementiner sammen i klasseværelset.

Ventilen har lavet et bud på hvordan du kan strikke en juleafslutning sammen, hvor I både får hygget grinet og ønsket glædelig jul på distancen.

Sådan gennemfører du juleafslutning online

Hej og velkommen
Sæt tid af til at sige hej og velkommen og præsentere programmet. Det behøver ikke at tage fem minutter, men sæt hellere lidt ekstra tid af. Forventningsafstem med eleverne at de skal have kamera på under hele sessionen.

Check-in
Lad eleverne ’checke ind’ med hinanden i mindre grupper. I Zoom kan du bruge funktionen ’breakout rooms’, som gør det nemt at styre tiden. Bed eleverne om at tage en runde, hvor de fortæller, hvad de hver især checker ind med, og hvad for en dag de har haft indtil nu. Inden du sender dem udm, kan det være fint at bruge dig selv som eksempel: ”Jeg tjekker ind med lidt træthed og med at jeg virkelig trænger til ferie, og så har jeg den vildeste lyst til brunkager. Min dag startede med at jeg sov lidt over mig, men da jeg først var vågnet havde jeg til gengæld super meget energi. Efter vores juleafslutning i dag skal jeg en tur ud og cykle med en kammerat.” Giv eleverne 10 min i grupper. Det gør ikke noget, hvis de fortsætter med at tale videre om løst og fast.

Del dit grimmeste stykke pynt
Du har forinden bedt eleverne om at finde et grimt stykke vinter- og/eller julepynt (og har naturligvis taget et med selv). Bed nu alle om at holde deres pynt op foran kameraet, så man kan se alles pynt. Spørg ind til 5-7 af elevernes pynt – hvad er det? Hvor kommer det fra? Hvorfor valgte de netop dette?

Hvad skal du bruge juleferien på?
Gør eleverne klar til at gå ud i grupper igen. Bed dem om at tale sammen om hvad de skal bruge juleferien til og hvad de glæder sig til. Sig at det er vigtigt at alle får lov til at sige noget, og at de efterfølgende gerne må hyggesnakke løst. Giv dem 10 minutter.

Når de 10 minutter er gået, så bed grupperne om at dele, hvad de har snakket om. Forsøg at nå alle eller så mange som muligt på de resterende 10 minutter.

Enten/eller – juleedition
Nu skal I igen lave en øvelse i plenum: enten/eller. I denne øvelse skal der være plads til at eleverne kan komme op og stå. Forklar eleverne, at du nu vil komme med en række muligheder, hvor de skal vælge det ene eller det andet – uden at tænke for meget over det. De vælger ved enten at lave små boksearme eller jazzhands. Du illustrerer for hver mulighed hvilken bevægelse, der hører til hver.

  • Pebbernødder (jazzhands) eller konfekt (boksearme)
  • Julekalender (jazzhands) eller Netflix (boksearme)
  • Dynejakke (jazzhands) eller uldfrakke (boksearme)
  • Ønskeliste (jazzhands) eller overraskelser (boksearme)
  • All I want for Christmas (jazzhands) eller Jul i Angora (boksearme)
  • Skitur (jazzhands) eller solferie (boksearme)
  • Skyder raketter af (jazzhands) eller blive inden døre kl. 12 (boksearme)
  • Nytårsfortsæt (jazzhands) eller ikke nytårsfortsæt
  • Brune kartofler (jazzhands) eller hvide kartofler (boksearme)
  • Blød sweater (jazzhands) eller skarpt outfit (boksearme)

Du vælger selv, hvor mange du vil tage, og tilføj også gerne dine egne idéer.

Slut af med at sige pænt farvel og tak for i år.

Tidsforbrug:
Ca. 1 time

Program:

  • Hej og velkommen (5 min)
  • Check-in (15 min)
  • Del dit grimmeste stykke jule-/vinterpynt (10 min)
  • I grupper: hvad skal I bruge juleferien på? Og opfølgning i plenum (20 min)
  • Enten/eller – juleedition (5 min)
  • Farvel og tak (5 min)

Forberedelse

  • Lav grupper af 4-5 elever
  • Skriv ud og bed eleverne finde deres grimmeste stykke pynt til vinter og/eller jul
  • Skriv spørgsmål til enten eller